Кніга-фантом
Крытык Павал Абрамовіч пра новы твор Ігара Бабкова.
Кнігі некаторых беларускіх пісьменнікаў маюць выдатны прафесійны пачатак, у якім суладныя ўсе элементылітаратурна-мастацкай творчасці, але праз колькі дзесяткаў старонак адбываецца непапраўнае: літаратары быццам страчваюць энэргію, што бачна найперш па згасанні іх мастацкіх стыляў, змяненні сутнасцяў гісторыяў. Быццам ёсьць дом, і разьлітая ў кубачкі кава шчэ дыміцца на стале, аднак гаспадар раптоўна сышоў у невядомым кірунку. Сышоў назаўсёды — літаратурны твор красамоўна сведчыць аб гэтым. І далей кніга з заключанай унутры гісторыяй, спавітай у цянётах слоў, якія прамаўляе немаведама хто, існуе сама па сабе, па інэрцыі. Астываючы, як пакінутыя кава ў кубачку і натоплены з раніцы дом.
Яскравым прыкладам
Я вельмі чакаў новай празаічнай кнігі Ігара Бабкова. Маё чаканне расцягнулася на цэлае дзесяцігоддзе — менавіта столькі часу адкладзена на адрэзку часу між «Партрэтам мастака, нябачным у сутонні» («Дзеяслоў», № 4–2011) і «Адамам Клакоцкім і ягонымі ценямі» (2001). Праўда, у прадмове да «Партрэта» Бабкоў кажа, што частак новай кнігі, «досыць разлеглай», насамрэч шэсць, і яны творацца кожная ў сваім рытме. Аднак ці можна верыць гэтым словам аб гісторыі, якая, не адмаўляе аўтар, аднойчы сама знайшла яго? Дарэчы, вось яно — праўдзівае прызнанне: гісторыя, сюжэт, сама інтанацыя твора абірае літаратара. Калі ж «Партрэт» разглядаць асобна ад астатніх, няісных (?) частак рамана (тэкст сапраўды выглядае
«Далейшае ў маёй гісторыі было б
О, гэтыя словы «маёй» і «было б»!.. Бабкоў спрабуе даказаць (найперш самому сабе) уласнае аўтарства, намагаецца ўплываць на хаду кнігі. Але яна пакрысе сплывае ў будучыню, пакідаючы яго.
Магчыма, гісторыя яшчэ ўзнімецца да Бабкова з недасяжных, нябачных глыбінь, увойдзе ў пакінуты дом, каб застацца назаўсёды, — відавочна, аўтар «Адама Клакоцкага» здольны цярпліва чакаць. А пакуль у нас ёсць толькі новая