Карагод на шашы-трылiнцы — у Агдэмеры на Драгiчыншчыне адбыўся фальклорны канцэрт «Вёска, не павiнная знiкнуць»
Агдэмер стаў чацвёртым па лiку населеным пунктам на Берасцейшчыне, якi абралi аб`ектам сваёй увагi ўдзельнiкi вышэйзгаданага праекта. Нагадаем, што ён прадугледжвае вывучэнне
Iдэя пачынання нарадзiлася ў грамадскiм аб`яднаннi «Тур», якое збірае вакол сябе аматараў мастацтва рэгiёна «Белавежская пушча» i Брэстчыны. Фiнансавую падтрымку iнiцыятыве аказваюць нямецкi фонд «Памяць, адказнасць i будучае» сумесна з мiжнародным грамадскiм аб`яднаннем «Узаемаразуменне» ў рамках праграмы «Месца сустрэчы — дыялог».
Афiша на памяць
Яшчэ не ўсе каляровыя афiшы пра «Жнiвеньскi карагод у Агдэмеры» былi расклеены, а ўжо некаторыя вяскоўцы цiкавiлiся: «А цi можна пасля канцэрта ўзяць iх сабе на памяць?» А ўсё
«А дзе шукаць таго Джана? Можа, ён яшчэ знаходзiцца ў добрым здароўi i прыйдзе на канцэрт?» — захвалявалiся арганiзатары. Але высветлiлася, што навабранца з фотаздымка лёс закiнуў далёка ад родных мясцiн — ажно на востраў Сахалiн. Думаецца, Iвану Савульчыку (зараз яму пад 80 гадоў) моцна iкалася на тым канцы зямлi — так часта ўзгадвалi яго гэтым днём.
Пазней той самы здымак, толькi павялiчаны, можна было ўбачыць на вялiкiм
Падэспань для цёткi Манi
У 13.00 з аднаго канца вёскi ў другi рушыла рознаўзроставая працэсiя ў нацыянальных касцюмах — «карагод», як значылася ў афiшы. Тут трэба ўдакладнiць вось што. У нашым разуменнi карагод — гэта кола людзей, якiя пабралiся за рукі. А беларусы Польшчы называюць «коровудом» чараду людзей, iх урачыстае шэсце. Запазычыўшы ў этнiчных братоў гэты звычай, праект «Вёска…» набыў прыгожы сiмвал. Песенны ход людзей у нацыянальных строях знiтоўвае ўрачыстым настроем усiх. Да кожнага двара далятае iскрынка свята.
А яшчэ «карагод» абуджае генную памяць. Бо песнi, што лунаюць над шэсцем, — не нейкая там «папса». Iх словы i мелодыi народжаны навакольнымi прасторамi, палямi, лясамi… I не ўчора, а стагоддзi назад.
У агдэмерскага «жнiўнага карагода» мелася шчымлiвае асабiстае прысвячэнне, пра якое не паведамлялi афiшы. Справа ў тым, што Агдэмер — родная вёска аднаго з аўтараў праекта Ларысы Быцко (да замужжа — Шэляговiч), загадчыцы аддзела традыцыйнай культуры абласнога
А пакуль бацька Ларысы Мiкалай Васiльевiч i яе родная сястра Людмiла, якая дзеля такой нагоды прыехала з Магiлёва, запрашаюць удзельнiкаў шэсця завiтаць на пачастунак. Госцi пакiдаюць гасцiнных гаспадароў з песняй:
Дэ б мы
Дэ б мы
Мы такое хаты
Нiгдэ
Наступны прыпынак ля дома цёцi Манi,
Прыемная сустрэча ля дома Нiны Сiльвестраўны Балiцкай. Гаспадыня надзяляе карагод сакавiтымi i румянымi яблыкамi са свайго саду, а Зоя Кацярыніч — кветкамi.
Пакуль карагод рухаецца па славутай агдэмерскай «шашы», выкладзенай
Але з цёплым бокам
Пад заўзяты пошчак розных драўляных прылад — ад музычных да побытавых — пачаў выступленне народны ансамбль абрадавай песнi «Таночак» Гошаўскага сельскага Дома фальклору. Гошаўцы далi цэлы канцэрт: тут i песнi, i вершаваныя байкi, i частушкi. Ажно цiкава стала: з якой крынiцы чэрпаюць свой неабсяжны рэпертуар вясковыя таленты? Адчувалася, што i самi на прыдумку хваткiя.
Адчуванне перарасло ў перакананне пасля выхаду народнага калектыву «Лабчанка» з вёскi Лобча Лунiнецкага раёна. Трэба ж такому здарыцца, але за пару дзён да «агдэмерскага фэста» кiраўнiка гэтага калектыва, вядомую апавядальнiцу Насцю Якавец, параніла рогам карова. Вока, дзякуй Богу, не зачапiла, але твар папсавала. Як тут выйдзеш на публiку? Насця ўжо наважвалася адмянiць выступленне, але пад нацiскам сябровак ўсё ж такi з`явiлася ў Агдэмеры. У элегантных зацемненых акулярах. I нiхто б нiчога не западозрыў, каб не сама артыстка. Яна рашучым жэстам зняла акуляры i сваё «раненне» падала так, што публiка разоў, мо, пяць выбухала смехам. Так што наша славутая апавядальнiца зноў мела поспех — «хоць з падбiтым вокам, але з цёплым бокам».
Апошнi акорд свята — песня «Хмэлю зэлэнэнькi» ў выкананнi зводнага
Павесялiлi агдэмерскую публiку i «Хмелеўскiя валацугi» са сваiмi скаргамi на моцны пол i арыгiнальнымi парадамi па вырошчванню даўжэзных свiней i гуркоў. Ну, а юныя танцоры i спевакi з ансамбля «Дараносiца» (таксама з Хмелева) прымусілі ўсiх успомнiць той блаславёны час, калi вёскi поўнiлiся маладымi галасамi…
Зямляцкi гонар гледачы адчулi пры з`яўленнi трыа Лук`яновiч. Во якiя спраўныя дзяўчаты жывуць на Драгiчыншчыне — што тварамi ўдалiся, што галасамi… А для сясцёр Валянцiны, Святланы i Алы гэта быў ужо другi канцэрт за дзень — пару гадзiн назад iм апладзiравалi жыхары вёскi Скрыпалi. Дарэчы, удзельнiкаў праекта такi факт узрадаваў: iм вельмi хацелася, каб iх iнiцыятыва па культурнай апецы над малымi вёскамi знайшла паслядоўнiкаў.
Буслiныя лапкi з Бельска
Вернымi сябрамi праекта «Вёска…» зарэкамендавалi сябе беларусы
З замiлаваннем агдэмерцы глядзелi на «Жэўжыкаў», якiя паказалi маленькi спектакль пра свята Юр`я з традыцыйнымi атрыбутамi — выпечанымi з мукi «буслiнымі лапкамi» i качаннем па жыце. Дзяўчаты i юнакi з «Жэмэрвы» выканалi нiзку жнiвенскiх песень, у тым лiку запiсаную на Лунiнеччыне «Як пойду я ў клець спаты».
Ранiцай таго дня некаторыя з агдэмерцаў, што былi ў суседняй вёсцы Вавулiчы на нядзельным набажэнстве, мелi магчымасць пазнаёмiцца з юнымi падляшцамi проста ў храме. Адна бабулька расказала аўтару гэтых радкоў, як была ўражана, убачыўшы сярод прыхаджан дзяцей у вышытых кашулях. Адзiн хлопчык часта пазяхаў (вiдаць, не даспаў), жанчына пашкадавала яго i прапанавала сесцi побач з ёй на лаве. Той прысеў, але, калi бацюшка пачаў чытаць Евангелле, адразу ж падскочыў i стаў роўненька па струнцы. «
Хмелеўцы і падляшцы танцавалі разам.
Польскiя госцi выязджалi «на гастролi» ў Беларусь як раз у той дзень, калi праваслаўныя Польшчы адзначаюць свята Супрасльскай iконы Божай Мацi. Каб агдэмерцы таксама прычынiлiся да падзеi, Дарафей Фiёнiк са словамi «Няхай наша святыня абараняе Агдэмер i ўсё Палессе!» перадаў у дар вёсцы рэпрадукцыю
А на выпечаныя з мукі «буслiныя лапкi» ўдзячна адгукнулiся агдэмерскiя буслы. У час канцэрта на вачах у публiкі яны пачалi кружыць у развiтальным карагодзе.
Развiтвалiся з гасцiннымi агдэмерцамi i ўдзельнiкi праекта. Ужо каторы раз яны пераканалiся: трыяда мерапрыемстваў (